جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آشنایی با آسفالت بیندر و توپکا و تفاوت آنها با یکدیگر

آسفالت بیندر و توپکا دو نوع متفاوت از ساختار آسفالت می باشند که هریک دارای ویژگی ها و دانه بندی های مختلفی هستند و در سطوح مختلفی از جاده یا خیابان به کار برده می شوند. بر همین اساس قصد داریم در ادامه به ارائه توضیحاتی در این رابطه با موارد تمایز و محل قرارگیری هریک از این دو لایه آسفالت بپردازیم.

آسفالت بیندر و توپکا

معرفی آسفالت توپکا

توپکا را می توان سطح رویی و آخرین لایه از آسفالت خیابان دانست که در واقع محل تردد وسایل نقلیه بوده و مستقیمأ با آنها در ارتباط می باشد. به همین دلیل، رعایت نکاتی که منجر به استقامت آن در برابر تغییرات جوی و یا ترافیک سنگین می شود در فرآیند تولید این نوع آسفالت، بسیار مهم می باشد. برهمین اساس ترکیبات مورد استفاده در تولید این قشر به گونه ای است که کارایی مطلوبی برای ایجاد پوشش خیابان یا جاده دارد.

بیشتر بخوانید: برای اطلاع از قیمت آسفالت تماس بگیرید.

ویژگی های آسفالت توپکا

این ویژگی ها در واقع تفاوت آسفالت بیندر و توپکا نیز محسوب می شود. به این صورت که دانه بندی لایه رویی یا توپکا، ریزتر بوده و منافذ خالی میان سنگ ریزه های آن نیز بیشتر می باشد. درصد بالایی از ترکیبات این نوع آسفالت، از قیر است و سنگدانه های آن نیز عمومأ ابعادی بین ۵.۹ میلیمتری تا ۱۹ میلیمتر دارند.

مقاومت مناسب در برابر تغییرات دمایی و توان بالا برای تحمل حرکت خودروها دیگر ویژگی های این قشر می باشد. در مواردی برای بهبود دوام و کارکرد آسفالت توپکا و افزایش مقاومت آن از ماستیک دانه درشت نیز استفاده می شود که مانعی برای ایجاد شیار و لغزندگی رویه آسفالت نیز خواهد بود.

معرفی آسفالت بیندر

آسفالت بیندر که به عنوان آستر نیز شناخته می شود قشر میانی لایه رویه و لایه اساس می باشد که کارکرد آن به عنوان قشر زیرساز آسفالت است. بزرگتر بودن ابعاد سنگ های به کار رفته در این لایه، یکی از تفاوت های اساسی آسفالت بیندر و توپکا می باشد. این اختلاف ابعاد و دانه بندی، عاملی برای جلوگیری از اصطحکاک و لغزش سطح جاده نیز به حساب می آید.

مشخصات آسفالت بیندر

استفاده کمتر از قیر و خرده سنگ هایی با ابعاد ۲۵ میلیمتر در ترکیبات این قشر، دیگر تفاوت آسفالت بیندر و توپکا به شمار می رود. وجود این لایه یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش هزینه های آسفالت است. ضمن آنکه موجب افزایش مقاومت آسفالت در برابر تغییر حالت و حرکت نیز هست. این نوع آسفالت به دلیل درشت بودن ابعاد ترکیبات آن، چندان به عنوان پوشش سطحی مناسب نمی باشد.

3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *