جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

بهترین نوع آسفالت

آسفالت به عنوان یک عایق رطوبتی مناسب برای انواع سطوح، در مدل های مختلفی تولید شده است. هریک از انواع آسفالت برای استفاده در سطوح و شرایط آب و هوایی خاصی مناسب هستند. در مجموع سه نوع آسفالت وجود دارد که با عنوان آسفالت سرد، گرم و حفاظتی شناخته می شود. اما در این میان، بهترین نوع آسفالت کدام است؟ چه معیارهایی برای شناسایی یک آسفالت با کیفیت وجود دارد؟

پیش از آن که سراغ معرفی بهترین آسفالت برویم، بد نیست بدانید که این ماده شبه جامد ترکیبی از مخلوط شن و ماسه و ماده سیاه رنگی به نام قیر ساخته می شود. به دلیل خاصیت چسبندگی موجود در آسفالت، این ماده می تواند یک عایق بسیار مناسب برای بخش های مختلف ساختمان، زیرسازی فضاها و استفاده در جاده و ها و باندهای فرودگاهی به شمار برود. تکنسین های نصب ایزوگام در تهران و سایر مناطق گاهی از آسفالت به عنوان لایه محافظ ایزوگام استفاده می کنند. شرکت گام گستر به عنوان یکی از عرضه کنندگان بهترین انواع آسفالت، شما را به مطالعه ادامه مقاله دعوت می کند.

بهترین نوع آسفالت

آشنایی با بهترین نوع آسفالت

آسفالت گرم

آسفالت گرم، با قیر ترکیب می شود و باید به صورت گرم در سطح پخش شود. مصالح سنگی مثل شن و قیر، اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این نوع آسفالت هستند که باید در دمایی مابین ۱۰۵ تا ۱۶۳ درجه سانتیگراد و در کارخانه تولید شود. این ماده درواقع نوعی خمیر داغ است که به همان صورت ذوب شده روی سطح کشیده شده و سپس با استفاده از ماشین آلات مخصوصی، کوبیده می شود.

احتمالا مراحل فشرده سازی این نوع آسفالت را در جاده ها دیده اید. پشت بام ها، جاده ها، فرودگاه ها و … مکان هایی هستند که از آسفالت گرم در آنها استفاده می شود. بتن آسفالتی، یکی از پراستفاده ترین انواع این عایق است که دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد.

لایه آسفالت آستر

لایه آسفالت آسر، درست مثل آستر لباس، بین لایه های رویی و زیرین آسفالت قرار می گیرد. در مکان هایی که ماشین های سنگین تردد بیشتری دارد، باید این لایه مقاومت بسیار بالایی داشته باشد تا دچار شکستگی و ترک خوردگی نشود.

ماسه آسفالت

وقتی از بهترین نوع آسفالت صحبت می کنیم، باید ماسه آسفالت را نیز مد نظر داشته باشیم. این مدل از مخلوط آسفالت و ماسه با قیر طبیعی به دست می آید و بیشتر برای مسطح سازی لایه های آسفالت قدیمی کاربرد دارد.

آسفالت حفاظتی

آسفالت حفاظتی، ترکیبی از سنگ های خرد شده با قیر است که در آن اندازه سنگ ها بسیار کوچک تر است. همانطور که از اسمش پیداست از این نوع آسفالت برای محافظت از یک محدوده استفاده می شود. مثلا هنگام نصب ایزوگام، از این نوع آسفالت استفاده می کنند تا لایه های ایزوگام آسیب کمتری ببینند. نکته بسیار مهم این است که مقامت آسفالت حفاظتی پایین است و میزان قیر زیادی در آن به کار رفته است.

آسفالت سرد

در ادامه معرفی بهترین نوع آسفالت، می رسیم به آسفالت سرد یا Cold Mix. ترکیب این نوع آسفالت نیز از مصالح سنگی خرد شده و قیر خالص تشکیل شده است. اما تفاوت آن با آسفالت گرم در این است که مواد به کار رفته در دمای محیط باهم مخلوط می شوند. آسفالت سرد، پس از کوبیده شدن در دمای عادی محیط سفت شده و حالت جامد به خود می گیرد.

آسفالت سرد را می توان در مسافت های طولانی جابجا کرد و پس از مدتی آن را روی سطح مورد نظر پخش کرد. درواقع این نوع آسفالت، در گذر زمان و یا در حین جابجایی آسیب نمی بیند و شما می توانید مثلا چند روز بعد از آن استفاده کنید. جالب است بدانید که آسفالت سرد، بیشتر در ساختن راه‌ها و تعمیر و نگهداری روسازی‌ها و همچنین در کف سازی سالن ها و مکانهای ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *