جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر

اگر بخواهیم تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر را توضیح دهیم، باید به این نکته توجه داشته باشید که عایق های رطوبتی متفاوت با مشخصات ویژه‌ای برای مناطق گرمسیر، مناطق معتدل و یا مناطق سردسیر به صورت جداگانه تولید می شوند. ایزوگام نیز از جمله ی این عایق های رطوبتی است که در کارخانه های مختلف تولید ایزوگام، متناسب با سطح مورد نظر و با در نظر گرفتن نیازهای محل و یا زمان نصب در انواع مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌ گردد. 

صرف نظر از انواع مختلف ایزوگام، یکی از انواع اصلی ایزوگام که در بازار ایزوگام کشور موجود می باشند، ایزوگام‌ های سردسیری و گرمسیری هستند که با توجه  به این که شرایط دمایی محیط اجرای پروژه چگونه است و نصب ایزوگام در چه فصلی از سال انجام می شود، نوع مناسب ایزوگام برای عایق کاری انتخاب می شود. به طور کلی عایق رطوبتی انتخاب شده باید با شرایط جوی محیط سازگار باشد. به این صورت که در صورتی که ایزوگام در مناطق گرمسیری نصب شود باید تحمل حرارت های بالا را داشته باشد و اگر در مناطق سرد نصب می شود باید در درجات منفی به خوبی مقاومت داشته باشد.

با توجه به توضیحات بیان شده، بهترین نوع ایزوگام برای مناطق گرمسیری، ایزوگام پلیمری پلاستیکی است و عایق رطوبتی پلیمری الاستیکی نیز به عنوان بهترین ایزوگام مخصوص مناطق سردسیر شناخته می شود که در ادامه ی این مطلب به ویژگی‌ های مختلف هر یک از این دو نوع ایزوگام و همچنین انواع تفاوت‌ های ایزوگام سردسیر و گرمسیر می پردازیم.

تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر

ایزوگام گرمسیری

در این بخش به منظور مقایسه بهتر و همچنین بررسی تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر، به توضیح ویژگی‌های ایزوگام گرمسیری می پردازیم.

ایزوگام گرمسیری همانطور که از نام آن مشخص است، در مناطق گرمسیر که دمای هوا در بیشتر مدت سال گرم است و علاوه بر آن، مقدار بارش باران هم معمولا کمتر است، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مواد اولیه‌ ی مورد استفاده برای تولید این نوع ایزوگام به گونه ای است که در دمای بالاتری ذوب نشوند و در گرمای تابستان از سطح پشت بام یا دیوارها جدا نشود. طریقه ی نصب این نوع ایزوگام ها هم به گونه ای است که در زمان نصب، برای چسباندن این نوع ایزوگام به سطح از گرمای بیشتری باید استفاده گردد.

شرکت گام گستر به عنوان برترین نمایندگی انواع عایق های رطوبتی از جمله ایزوگام در تهران و کرج، برای عایق کاری سطوح مختلف، از انواع ایزوگام های درجه یک و استاندارد که متناسب با  سطح مورد نظر و همچنین متناسب با شرایط آب و هوایی محل اجرای پروژه است، استفاده می کند تا عایق مورد نظر در شرایط محیط بالاترین کیفیت و طول عمر را داشته باشد.

ایزوگام سردسیری

در این قسمت به منظور بررسی تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر، به توضیح مشخصات و کاربردهای ایزوگام سردسیری می پردازیم.

این نوع ایزوگام برای مناطقی کاربرد دارد که شرایط آب و هوایی در آن به گونه ای است که در بیشتر اوقات سال هوا سرد است. مقاوت در برابر سرمای زیاد و از دست ندادن انعطاف و همچنین ترک برنداشتن در اثر سرما، از جمله ویژگی های اصلی ایزوگام سردسیری است.

نصب این نوع ایزوگام نیز به گونه ای است که برای نصب این نوع ایزوگام، به دمای کمتری نیاز است، به همین دلیل نصب آن را می‌ توان در فصول سردتر سال نیز انجام داد. هر چند که به طور کلی بهتر است در هنگام نصب ایزوگام، دمای هوا خیلی سرد نباشد، چرا که در هنگام نصب ایزوگام نیاز است تا چسبندگی لازم بین ایزوگام و سطح مورد نظر به وجود بیاید.

شما عزیزان ساکن در تمامی مناطق تهران و کرج، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی انواع عایق های رطوبتی و همچنین کسب آگاهی از انواع تفات ایزوگام سردسیر و گرمسیر یا می توانید به صورت حضوری به آدرس نمایندگی های مختلف شرکت گام گستر در تمامی مناطق تهران و کرج مراجعه کرده و یا می توانید با همکاران ما در این نمایندگی ها تماس حاصل فرمایید.

کیفیت ایزوگام سردسیری بالاتر است یا ایزوگام گرمسیری؟

در هنگام عایق کاری یک سطح، برای داشتن انتخاب بهتر و برای اینکه بدانیم ایزوگام سردسیری بهتر است یا ایزوگام گرمسیری، باید با ویژ گی ها و تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر آشنا شویم.

در حال حاضر مرغوب ترین انواع ایزوگام ها، ایزوگام های پلیمری پلاستیکی است که مخصوص آب و هوای معتدل و گرمسیر است و در درجه ی بعدی نیز ایزوگام پلیمری الاستیکی است که مخصوص آب و هوای سردسیر است. ایزوگام های پلیمری از جنس الاستیکی با نام ایزوگام های BPE شناخته می شوند و مخصوص آب و هوای سردسیر هستند، این نوع ایزوگام ها دوام و انعطاف پذیری بالایی دارند، به این ترتیب در دماهای پایین دچار ترک و یا شکستگی نمی شوند و کارایی خود را از دست نمی دهند.

 هر دو نوع این ایزوگام ها، از قیر خالص ۷۰ – ۶۰ پالایشگاهی ساخته می شوند و به این ترتیب کیفیت محصول نهایی نیز ارتقا می یابد. اما با وجود این باید توجه کنید که به منظور رسیدن به کیفیت و کارایی مطلوب، انتخاب نوع ایزوگام باید با دقت انجام گیرد و بهترین نوع ایزوگام نیز عبارت است از ایزوگام متناسب با سطح مورد نظر و شرایط آب و هوایی محل اجرای پروژه که حتما باید در هنگام انتخاب ایزوگام مد نظر قرار گرفته شود. به طور کلی در انتخاب بهترین ایزوگام برای سطوح مختلف در ساختمان، اولین گام این است که انتخاب ایزوگام بر اساس اقلیم آب و هوایی محل اجرای عایق کاری انجام گیرد.

نکته ی دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، انعطاف ایزوگام است که باید ایزوگام مورد نظر در شرایط آب و هوایی مختلف انعطاف لازم را داشته باشد. به ویژه برای مناطق سردسیر باید این میزان انعطاف مورد آزمایش قرار گیرد تا مشخص شود که محصول مورد نظر قابلیت استفاده در این منطقه را دارد یا خیر.

 با توجه به توضیحات فوق، در مورد مناطقی که معمولا آب و هوای آن در فصول مختلف سال، سرد است، از ایزوگام سردسیری بهترین گزینه است و برای مناطقی که  معمولا دارای آب و هوای گرم است، باید از ایزوگام گرمسیری استفاده شود.

نوع سطحی که ایزوگام در آن اجرا می شود نیز، دارای اهمیت زیادی است، بنابراین، این موضوع که چه قسمتی از ساختمان باید عایق کاری شود نیز باید مورد توجه قرار گیرد. عایق های رطوبتی پیش ساخته در انواع مختلف تک لایه، دولایه و سه لایه، ساده و روکش دار و یا ایزوگام طرح دار، ایزوگام مایع، ایزوگام سنگریزه ای، ایزوگام استخر و همچنین ایزوگام گرمسیری و سردسیری ساخته می شوند که نوع عایق مناسب باید بر اساس شرایط محیط و همچنین شرایط سطح مورد نظر انتخاب شده و سپس این نوع ایزوگام نیز باید از میان برترین برندهای ایزوگام موجود در کشور تهیه شود تا دارای کیفیت بالایی باشد و طول عمر مفید بالایی نیز داشته باشد.

بررسی تفاوت های ایزوگام سردسیر و گرمسیر

مسئله ای که موجب ایجاد تفاوت در بین انواع عایق های رطوبتی می شود تا برای استفاده در مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری مناسب باشند، کیفیت مواد اولیه ی مورد استفاده در کارخانه برای تولید آن ها و همچنین میزان مقاومت ایزوگام در دماهای مختلف می باشد. در همین راستا برخی از موارد تفات ایزوگام سردسیر و گرمسیر عبارتند از:

۱) از ویژگی های ظاهری این نوع ایزوگام ها که موجب تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر نیز می شود، این است که ایزوگام سردسیری دارای ضخامت، وزن و قطر بیشتری است.

۲) ایزوگام هایی که مناسب مناطق سردسیر هستند از مواد پلیمری الاستیکی ساخته می شوند، در حالی که ایزوگام های مخصوص مناطق گرمسیر از مواد پلیمری پلاستیکی ساخته می شوند.

۳) از دیگر موارد تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر که موجب ایجاد تفاوت در ویژگی های آن ها نیز می شود، روش های ساخت و تولید متفاوت این دو نوع ایزوگام و استفاده از مواد اولیه متفاوت در تولید آن ها می باشد.

۴) ایزوگام گرمسیری در دمای ۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد از خود مقاومت نشان می دهد و یا ایزوگام سردسیری در دماهای ۵- و ۱۰- و ۲۰- مقاوم می باشد و همین مسئله از تفاوت های عمده ی انواع ایزوگام گرمسیری و سردسیری است.

بنالراین در حالت کلی می توان گفت که مهم ترین تفاوت ایزوگام سردسیر و گرمسیر میزان مقاومت آن ها در دماهای گوناگون و در برابر گرما و سرما است.

۵) ایزوگامی که مناسب مناطق سردسیر است، انعطاف پذیری بالاتری نسبت به ایزوگام ویژه مناطق گرمسیر دارد تا بتواند در برابر آب و هوای سرد مقاوم باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *