جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

سقف کاهگل بهتر است یا ایزوگام؟

در این مطلب به بررسی سقف های ایزوگام و سقف های کاهگلی می پردازیم تا شما بتوانید پاسخ این پرسش را بدست آورید که سقف کاهگل بهتر است یا ایزوگام.

سقف کاهگلی از جمله روش های سنتی برای پوشش بام است و عبارت است از استفاده از برخی گیاهان خشک مانند، کاه، نی آبی، راش، جرج و غیره به منظور ایجاد پوشش برای سقف.

ایزوگام نیز نوعی عایق رطوبتی است که به عنوان یک پوشش بسیار مناسب در برابر نفوذ رطوبت کاربرد دارد. این نوع عایق سال ها است که جایگزین قیر برای پوشش سقف، استخر، سرویس بهداشتی و… شده است. در گذشته استفاده از انواع قیر مصنوعی و طبیعی انتخاب مناسبی برای عایق کاری قسمت‌ های مختلف ساختمان بوده است؛ اما امروزه ایزوگام‌ ها با مقاومت بیشتر و نصب آسان‌ تر به انتخاب اول سازندگان ساختمان تبدیل‌ شده‌ اند.

شرکت گام گستر به عنوان نمایندگی رسمی انواع عایق های رطوبتی، ارائه دهنده انواع خدمات ایزوگام از جمله فروش، نصب، تعمیر و نگهداری از ایزوگام در مناطق مختلف تهران و کرج می باشد.

سقف کاهگل بهتر است یا ایزوگام

سقف کاهگل

در این قسمت برای این که دریابیم که سقف کاهگل بهتر است یا سقف ایزوگام، به بررسی سقف کاهگل می پردازیم.

 استفاده از کاهگل به عنوان پوشش سقف، هنوز هم در برخی از کشورهای استوایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مانند فیجی که در آن از برگ درخت خرما استفاده می‌ شود. در دومینیکا با ریشه‌ های برگ خرما پردار و در کنیا با ریشه‌ های برگ نیشکر پوششی برای سقف می سازند. اما در کشورهای توسعه یافته نیز، سقف کاهگلی به عنوان یک انتخاب با طراحی آگاهانه به دلیل زیبایی شناسی و اعتبار سازگار با محیط زیست به عنوان یک ماده پایدار، دوباره محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

در این نوع پوشش سقف با ترکیب مواد کاهگل، با حفره‌ های طبیعی و بی‌ نظمی‌ های سطحی، عایق بسیار خوبی در صورت خشک و فشرده ایجاد می شود. با این حال، در برخی مواقع این نوع پوشش با تجمع خزه و آب باران تخریب می‌ شود، در چنین شرایطی خواص عایق این نوع پوشش کمتر قابل اعتماد است. علاوه بر این کاهگل می‌ تواند در برابر آتش نیز آسیب پذیر باشد.

مواد عمده ی تشکیل دهنده ی کاهگل

پوشش کاهگل از مواد مختلفی تشکیل می شود که این مواد منجر به تنوع سبک‌ و انواع مختلف سقف های کاهگلی می شود. برای مثال، سقف‌ های نی گندم شانه‌ شده کم‌ عمق هستند، در حالی که سقف‌ های نی بلند شیب بیشتری دارند.

به طور کلی مواد عمده ی تشکیل دهنده ی کاهگل، عبارتند از:

۱) کاه بلند

کاه بلند قبل از این که برای کاهگل استفاده شود، باید به صورت زرد آلو در آید. این کار موجب می شود که کاه صاف و مرتب شود و در هنگام استفاده قابل کنترل باشد. وقتی کاه‌ کشی مجدد با نی بلند انجام می‌ شود، مواد موجود معمولاً قبل از اینکه نی جدید با استفاده از بسپار های فندقی ثابت شود، به پایه بر می‌ گردند. معمولاً روی کل سقف توری نصب می‌ شود، زیرا نی بلند بیشتر در معرض حمله پرندگان است.

۲) نی آب

نی آب با دوام‌ ترین مواد در بین مواد کاهگلی است که حدود ۵۰ تا ۶۰ سال نیز عمر می‌ کند، هنگامی که مجدداً با نی آب پوشانده می‌ شود، نی جدید مستقیماً و به صورت ثابت روی تیرک‌ ها قرار می‌ گیرد و از سطح بام شروع می‌ شود و ته ساقه‌ ها نیز نمایان می‌ شوند. در این نوع پوشش تابه‌ ای فولادی یا فندقی هر لایه نی را در جای خود نگه می‌ دارد. سپس از یک ساق برای فرم دادن به کاهگل استفاده می‌ شود.

۳) نی گندم شانه شده

نی گندم شانه شده اگر چه شبیه نی آبی می‌ باشد، اما نوعی نی است که دانه‌ های آن را با استفاده از دستگاه شانه جدا می‌ کنند. استفاده از نی گندم شانه شده مشابه نی آبی است، با این حال، لزوماً نباید همه مواد موجود از پشت بام برداشته شوند. برآمدگی سقف کاهگلی باید هر ۱۰ سال یکبار با دقت نگهداری شود، زیرا محل قرار گیری اتصالات خارجی هستند.

۴) نی بلند

نی بلند نیز از جمله مواد تشکیل دهنده کاهگل است که از آن در انواع پوشش های کاهگلی استفاده می گردد و موجب ایجاد تنوع در انواع سقف های کاهگلی می شود.

عملکرد و ساختار کاهگل

در این قسمت به منظر آشنایی بهتر شما عزیزان با این مسئله که سقف کاهگل بهتر است یا ابزوگام، به بررسی عملکرد و ساختار سقف کاهگل می پردازیم.

عملکرد سقف کاهگلی به عواملی از جمله شکل و طرح سقف، گام، موقعیت ساختمان از نظر شرایط آب و هوایی، کیفیت مصالح و همچنین مهارت کاهگل بستگی دارد. ساختار کاهگل نیز دو نوع است که عبارتند از:

۱) پوشش: این قسمت از ساختار کاهگل با تا کردن یک لایه ضخیم از مواد روی قسمت بالایی سقف و ثابت شدن در دو طرف تشکیل می‌ شود‌.

۲) لب به بالا: این بخش با فشار دادن لبه‌ های‌ مواد از هر طرف به یکدیگر برای تشکیل یک رأس شکل می‌‌ گیرد.

سقف کاهگلی چه فواد و خواصی دارد؟

در این قسمت برای توضیح این که سقف کاهگل بهتر است یا ایزوگام، به بررسی خواص طبیعی کاهگل و همچنین فواید آن می پردازیم.

 این نوع پوشش به‌ طور طبیعی در برابر آب‌ و هوا مقاوم است و در صورت نگهداری مناسب آب زیادی نیز جذب نمی‌ کند، بدین ترتیب یک شیب سقف حداقل ۵۰ درجه اجازه می‌ دهد تا بارش به سرعت از بین برود. علاوه بر این، این نوع پوشش یک عایق طبیعی است که دارای حفره‌ های هوا است و همین امر موجب می شود که در هوای گرم و سرد به خوبی به عنوان یک عایق حرارتی نیز عمل می کند و حتی اگر کاهگل به درستی اجرا شود، مقاومت بسیار خوبی در برابر باد نیز دارد.

از مزایای دیگر کاهگل این است که کاهگل نسبتا سبک است، به این معنی که چوب کمتری در ساختار سقف مورد نیاز است؛ بدین ترتیب وزن اضافی نیز بر سازه اعمال نمی گردد.

معایب پوشش کاهگل

در بررسی این مسئله که سقف کاهگل بهتر است یا ایزوگام، علاوه بر فواید سقف کاهگل باید به معایب این نوع پوشش نیز توجه شود.

خانه‌ های کاهگلی نسبت به خانه‌هایی که با مصالح دیگر پوشانده شده‌ اند، در برابر خطر آتش‌ سوزی آسیب پذیرتر هستند و هزینه‌ های بیمه در مورد این خانه ها با توجه به این عامل، می‌ تواند بالاتر باشد. یک توصیه در مورد خانه های با سقف کاهگلی این است که برای جلوگیری از آتش‌سوزی از اجاق‌های هیزم‌ سوز و چند سوختی در این نوع ساختمان ها استفاده نشود.

علاوه بر این کاهگل به‌ عنوان یک ماده آلی، مستعد پوسیدگی و تجزیه است و باید اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن احتمال وقوع این فرآیند انجام شود و توجه داشته باشید که در آب و هوای گرم و مرطوب کاهگل مورد حملات قارچی قرار می‌گیرد.

علاوه بر این در مورد این نوع پوشش ها حیوانات نیز می‌ توانند باعث آسیب شوند. پرندگانی که به دنبال غذا، جمع‌ آوری مواد برای لانه سازی در خود سقف هستند، زمانی که مواد گیاهی به‌ طور مناسب در این نوع پوشش فرآوری نشده باشند، امکان بیشتری برای خراب کردن سقف پیدا می‌ کنند. جوندگان نیز در این شرایط در صورت حضور در خانه می‌ توانند صدمات زیادی را وارد کنند. بنابراین در مورد این نوع پوشش ها، کیفیت طراحی و ساخت می‌ تواند تاثیر زیادی بر عملکرد سقف داشته باشد.

دوره های تعمیر و نگهداری کاهگل نیز می‌ تواند فشرده باشد، بدین معنا که این نوع پوشش در دوره های کوتاهی نیاز به تعمیر پیدا می کنند. اما به طور کلی چرخه نگهداری از این نوع پوشش بر اساس نوع کاهگل، شیب سقف، درجه سایه یا قرار گرفتن در معرض آفتاب یا باد و انواع مواد استفاده برای ساخت آن، متفاوت است.

سقف ایزوگام

در بررسی این موضوع که سقف کاهگل بهتر است یا سقف ایزوگام، علاوه بر آشنایی با سقف کاهگا، باید با سقف ایزوگام و مزایا و معایب آن نیز آشنا شویم.

در مورد عایق های پیش ساخته ی ایزوگام می توان گفت که ماده ی اصلی سازنده ی این محصول قیر است. قیر در انواع طبیعی و مصنوعی وجود دارد. این محصول معمولاً با کمک قیر مصنوعی یا قیر پالایشگاهی ساخته می‌ شود؛ اما در نمونه‌ هایی با کیفیت بالاتر برای بهبود برخی از خواص مانند افزایش انعطاف‌ پذیری، افزایش طول عمر مفید، کاهش شکنندگی و غیره از قیر یا گیلسونیت نیز در تولید آن استفاده می‌ شود که این امر امکان استفاده از ایزوگام را در شرایط متنوع‌ تری در صنایع مختلف امکان پذیر می سازد.

ایزوگام با توجه به کارکردها و کاربردهای گوناگونی که دارد، در انواع مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می گردند که برخی از این انواع عبارتند از: ایزوگام تک لایه و دولایه، ایزوگام فویل دار و بدون فویل، ایزوگام طرح دار، ایزوگام مایع، ایزوگام سنگریزه ای و …

شرکت گام گستر با سال ها تجربه ی موفق در زمینه انواع خدمات ایزوگام در مناطق مختلف تهران و کرج، از انواع ایزوگام های درجه یک برای عایق کاری سقف، سرویس های بهداشتی، استخر، دیوارها، روی شیروانی ها و … استفاده می کند.

لازم به ذکر است که تمامی برندهای ایزوگامی که این مجموعه به مشتریان خود عرضه می کند، به صورت کاملا اصل و دارای نشان ملی استاندارد بوده و همچنین همراه با بیمه نامه معتبر و ضمانت نامه ۱۰ ساله به مشتریان ارائه می گردند.

ساختار اصلی تشکیل دهنده ایزوگام

این محصول با توجه کاربردها و موارد مصرف دارای انواع مختلفی بوده و همچنین با توجه به روش ساخت و کیفیت نهایی نیز از لایه‌ ها و قطعات مختلفی ساخته شود؛ اما به‌ طور کلی ساختار اصلی تشکیل دهنده ایزوگام از نظر لایه‌ هایی که در انواع این محصول به چشم می‌ خورد عبارتند از: فیلم پلی‌ اتیلن، پلی‌ استر، بافت تیشو و سایر مواد افزودنی

شما عزیزان در مناطق مختلف تهران و کرج برای آشنایی بیشتر با انواع ایزوگام و همچنین پرسش درباره این که سقف کاهگل بهتر است یا ایزوگام، می توانید با همکاران ما در نمایندگی های مختلف مجموعه گام گستر تماس حاصل فرمایید. همکاران و کارشناسان ما در این شرکت، شما را برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب یاری خواهند نمود.

ایزوگام دمیده شده و ایزوگام پلیمری

نمونه ایزوگام های تولید شده به‌ صورت دمیده، با یک روش تولید قدیمی ساخته می شوند. به همین دلیل معمولاً کیفیت و قیمت آن ها نیز کمی پایین‌ تر از انواع دیگر می‌ باشد. در روش تولید ایزوگام دمیده، ماده اصلی قیر دمیده است. قیر دمیده قیری است که از دمیدن هوای داغ در روغن کوره تولید می‌ شود.

بافت تیشو، لایه ی آلومینیوم، پودر تالک، گونی پلاستیک، پلی استر، نی و مواد APP نیز با درجه‌ های کیفی مختلف از دیگر قسمت های تشکیل دهنده ایزوگام دمیده می‌ باشند. دلیل کیفیت پایین و ماندگاری کم این محصول نیز ناقص بودن قیر تولیدی، در ساخت آن است.

ایزوگام پلیمری نیز یکی از انواع ایزوگام است که از قیر تصفیه‌ شده در تولید آن استفاده می شود. قیر پالایشگاهی حدود ۷۰ درصد مواد خام موجود در صمغ ایزو پلیمری را تشکیل می‌ دهد؛ بنابراین کیفیت بالای آن نقش مهمی در کیفیت نهایی ایزوگام پلیمری خواهد داشت. این نوع ایزوگام به دلیل کیفیت بالا و ماندگاری بیشتری که دارد، نسبت به ایزوگام پلیمری دارای قیمت بالاتری نیز است.

فواید و خواص ایزوگام

اگر به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید که سقف کاهگل بهتر است یا ایزوگام، بهتر است در این بخش، با فواید و خواص ایزوگام نیز بیشتر آشنا شوید که برخی از این خواص عبارتند از:

۱) ایزوگام به عنوان یک عایق کامل برای سقف ساختمان محسوب می شود.

۲) این نوع عایق به دلیل خواص منحصر به فردی مانند سبکی وزن، موجب کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از خطرات احتمالی مانند: زلزله، برف وغیره می شود.

۳) در برابر گرما و سرمامقاوم می باشد.

۴) در برابر اسیدها و گازهای سمی مقاومت بالایی دارد.

۵) استفاده از این نوع عایق نسبت به برخی از عایق های دیگر آلودگی بسیار کمتری دارد و همین مسئله موجب جلوگیری از آلودگی هوا می گردد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به همکاران ما در شرکت گام گستر مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *