جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

مشخصات آسفالت استاندارد

در این مطلب قصد داریم به مشخصات آسفالت استاندارد بپردازیم؛ در همین راستا ابتدا توضیح مختصری در مورد آسفالت و انواع آن می دهیم. همانطور که می دانید آسفالت از مخلوط کردن شن، ماسه و قیر به دست می آید؛ به عبارت دقیق تر آسفالت مخلوطی از مطالح سنگی با دانه بندی پیوسته است و یک ماده ی چسباننده است که این ماده چسباننده نیز معمولا قیر است. آسفالت با توجه به کاربردهای گوناگونی که دارد، به روش های مختلفی نیز تولید می گردد و دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد. در ادامه به بررسی مشخصات آسفالت استاندارد در مورد هر یک از انواع آسفالت می پردازیم.

مشخصات آسفالت استاندارد

آسفالت گرم

آسفالت گرم یا همان بتن آسفالتی، متداول ترین نوع آسفالت است که برای ساخت آن، مصالح به صورت گرم با قیر مخلوط می شوند و به صورت گرم نیز در سطح مورد نظر پخش شده و متراکم می گردد.

به طور کلی بیش از ۹۰ درصد آسفالت، از مصالح سنگی تشکیل شده است و به همین دلیل مصالح سنگی تأثیر زیادی در کیفیت آسفالت خواهند داشت. آسفالت گرم نیز از مصالح سنگی مانند شن و همچنین قیر، به عنوان ماده ی اصلی تشکیل شده است که مطابق با مشخصات آسفالت استاندارد، بر اساس نوع قیر مصرفی، در دمایی بین ۱۰۵ تا ۱۶۳ درجه سانتی گراد، در کارخانه تولید می شود و در خیابان ها، فرودگاه ها و پشت بام های زیادی مورد استفاده قرار گرفته و با دستگاه های مخصوصی کوبیده و فشرده می شوند و پس از سرد شدن به حالت جامد و بسیار مقاوم در می آید. در بین انواع آسفالت های گرم، برترین نوع آسفالت از لحاظ مفاومت و دوام، بتن آسفالتی است که از مخلوط کردن سنگ های مرغوب و شکسته شده با دانه بندی پیوسته و قیر خالص ساخته می شود.

انواع مخلوط های آسفالت گرم و بتن آسفالتی مصرفی در قشر روسازی به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از : آسفالت رویه، آسفالت آستر، اساس قیری، ماسه آسفالت؛ که در این قسمت به برسی مشخصات آسفالت استاندارد در مورد هر یک از آن ها می پردازیم.

دنبال بهترین آسفالت کار تو تهران هستی اما نمیدونی از کجا پیدا کنی ؟ پس بیا با با ما تماس بگیر.

– قشر رویه ( توپکا )

آخرین قشر آسفالتی که در تماس مستقیم با بارهای وارده و از سوس ترافیک و شرایط جوی است، آسفالت رویه نامیده می شود؛ بنابراین باید به گونه ای طراحی شود که نسبت به اثرات سوء نشی از آب و هوا از جمله بخبندان و تغییرات دمایی مقاومت لازم را داشته باشد.

بر اساس مشخصات آسفالت استاندارد، این لایه باید نسبت به قشر آستر ( بیندر ) و همچنین اساس قیری دارای دانه بندی ریزتر و در نتیجه قیر بیشتری باشد. حداکثر اندازه ی سنگدانه های قشر توپکا از ۵/۹ تا ۱۹ میلی متر متغیر است که باید با در نظر گرفتن بافت سطحی مورد نیاز انتخاب گردد.

به منظور افزایش مقاومت در برابر لغزندگی و همچنین پیشگیری از ایستابی های سطحی از نوعی آسفالت رویه با دانه بندی باز نیز استفاده می گردد که حداقل ضخامت آن باید در حدود ۲۰ میلی متر باشد. البته توجه داشته باشید که این لایه جزء سیستم روسازی راه محسوب نمی گردد و نمی توان از آن به عنوان جایگزین قشر اصلیرویه استفاده کرد.

– قشر آستر ( بیندر )

قشر آستر که بین آسفالت رویه و قشرهای آسفالتی زیرین آن و به عبارتی بین رویه و قشر اساس قرار می گیرد، بر اساس مشخصات آسفالت استاندارد باید دارای باید دارای سنگدانه هایی با اندازه ی بین ۵/۳۷ تا ۱۹ میلی متر باشد و حتی در برخی مواقع که در شرایط ترافیک خیلی سنگین مانند بنادر و اسکله ها، در صورتی که بافت سطحی آن مشکلی ایجاد نکند، می توان از دانه بندی های تیپ قشر آستر نیز برای قشر رویه استفاده کرد؛ چرا که در مقابل تغییر شکل ناشی از بارهای سنگین حساسیت کمتری دارد.

– اساس قیری

اولین قشر روسازی آسفالتی که مستقیما بر روی بستر روسازی آماده شده ی راه و یا روی قشر اساس شکسته قرار می گیرد، اساس قیری نام دارد که بر طبق مشخصات آسفالت استاندارد باید حداکثر اندازه ی سنگدانه های آن تا ۵۰ میلی متر باشد و حتی در برخی مواقع تا ۷۵ میلی متر نیز قابل اجرا است. از اساس قیری با دانه بندی باز نیز می توان به عنوان یک لایه زهکش برای تسریع در تخلیه ی آب های نفوذی به سیستم روسازی با حداکثر اندازه سنگدانه های ۵/۳۷ تا ۷۵ میلی متر شامل مصالح ۱۰۰ درصد شکسته استفاده کرد.

آسفالت حفاظتی

این آسفالت ترکیب سنگدانه های خرد شده با قیر است که باید اندازه ی سنگدانه های آن بسیار کوچک باشد و همانطور که از نام آن مشخص است، این آسفالت برای حفاظت از یک محدوده ساخته می شود. میزان مقاومت این نوع آسفالت زیاد نیست و در ساختار آن از قیر زیادی نیز استفادن نشده است و بر اساس مشخصات آسفالت استاندارد، ضخامت آن باید برابر با ۲/۵ سانتی متر باشد.

از جمله کاربردهای این نوع آسفالت، استفاده از آن در پشت بام ساختمان ها، به عنوان روکش جهت حفاظت از ایزوگام برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن و یا در معابری که فشار در آن ها کم است.

آسفالت سرد

آسفالت سرد عبارت است از مخلوطی از مصالح سنگی و قیر مخلوط یا امولسیون قیر که در دمای محیط با یکدیگر مخلوط می شوند و در همین دما در سطح مورد نظر پخش می شوند. البته در برخی از انواع آسفالت سرد، ممکن است قیر مورد استفاده برای ساخت آسفالت  بر حسب ضرورت گرم شود، اما در این شرایط نیز مصالح دیگر بدون گرم شدن، با قیر مخلوط می شوند.

بر اساس مشخصات آسفالت استاندارد، به منظور تهیه ی این نوع آسفالت، سنگدانه ها در زمان اختلاط با قیرآبه می توانند مرطوب باشند، اما در صورت اختلاط با قیرهای محلول، باید تحت تأثیر حرارت و یا در دمای محیط خشک شده باشند. مخلوط های آسفالت سردی که با استفاده از قیرهای محلول غلیظ مانند MC-3000 یا SC3000 نیز ساخته می شوند، عملا باید مانند آسفالت گرم در درجه حرارت ۹۵ درجه سانتی گراد یا بیشتر، با قیر مخلوط شده و در همین محدوده ی دمایی نیز پخش و متراکم شود.

در صورتی که کلیه ی ضوابط و معیارهای طراحی و عمچنین محدودیت های ترافیکی مسیر، رعایت شده باشد، این نوع آسفالت می تواند برای تمامی لایه های روسازی مورد استفاده قرار گیرد.

نمایندگی رسمی پخش و فروش انواع آسفالت استاندارد

شرکت گام گستر به عنوان نمایندگی رسمی پخش و فروش انواع آسفالت استاندارد در تهران و کرج، در تمامی پروژه های راه سازی و آسفالت کاری خود در سطوح گوناگون، از مصالح آسفالتی مرغوب و درجه یک منطبق بر مشخصات آسفالت استاندارد استفاده کرده و با بهر مندی از تیم آسفالتکار مجرب و متخصص و همچنین ماشین آلات پیشرفته و مدرن، سعی بر ارائه ی با کیفیت ترین خدمات پخش و همچنین ترمیم رویه های آسفالتی با قیمت مناسب برای تمامی مشتریان خود دارد. شما عزیزان ساکن در این مناطق می نوانید جهت ثبت سفارش و یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به صورت حضوری به آدرس نمایندگی های گام گستر در تهران و کرج مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های ثبت شده در سایت این شرکت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *