جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نکات طلایی در قیرگونی ساختمان

در این مقاله، نکات طلایی و حرفه ای قیرگونی ساختمان را به شما آموزش می دهیم. نکاتی که کمک می کنند هم در خرید و هم در نصب این عایق، دقیق تر و بهتر عمل کنید. بارندگی های سالانه و رطوبت موجود در هوا باعث فرسوده شدن ساختمان و دکوراسیون داخلی می شوند.

در این شرایط، اگر بخش های مختلف ساختمان با قیرگونی پوشانده شده باشد، نگرانی بابت نفوذ رطوبت به داخل و آسیب دیدگی سطوح نخواهید داشت. البته کارشناسان ما در نمایندگی ایزوگام شرکت گام گستر، تا اجرای کامل ایزوگام و عایق بندی ساختمان، کنار شما هستند و حرفه ای ترین خدمات را ارائه می دهند. با این حال بد نیست با فوت و فن های قیرگونی ساختمان هم آشنا باشید.

نکات قیرگونی ساختمان

قیرگونی چیست؟

پیش از آشنایی با نکات قیرگونی ساختمان، بد نیست که بدانید که این عایق چیست و از چه موادی ساخته شده است. قیر‌گونی یکی از روش‌های عایق‌کاری سطوح مختلف ساختمان است که پوشش دهی خوبی در مقالب رطوبت ایجاد می کند.

کف سرویس بهداشتی، دیواره های و کف حمام، کف آشپزخانه و سقف ساختمان، رایج ترین سطوحی هستند که قیرگونی در آنها اجرا می شود. این عایق از قیر و چند لایه گونی یا مواد مخصوص ساخته شده است و مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد.

وسایل قیرگونی

قیر

مهم ترین و اصلی ترین ماده در ساختار قیرگونی، قیر است. قیر، دارای مقادیر زیادی هیدروکربن است که خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارد. این ماده از نفت به دست می آید و بعضا با عنوان آسفالت نیز شناخته می شود. نکته دیگر این که قیر غالباً حاوی مقادیر زیادی فلزات، مانند نیکل و وانادیوم و عناصر معدنی غیر فلزی مانند نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است. البته پیش از استفاده از قیر، باید آلودگی های آن خارج شوند.

گونی

دومین ماده به کار رفته در قیرگونی ساختمان، گونی است. اگر قیر به تنهایی استفاده شود، دوام ساختمان را کاهش می دهد. بنابراین آن را با گونی یا الیاف دیگر ترکیب می کنند تا عملکرد بهتری داشته باشد. این گونی ها علاوه بر اینکه جاذب رطوبت هستند باعث فیکس شدن و دوام قیر در طولانی مدت می شوند.

پخش کننده (تی یا جارو)

قیر پس از داغ شدن، به شکل مایع در می آید. برای این که این ماده روی سطح پخش شود، از پخش کننده هایی همچون تی یا جارو استفاده می شود.

حرارت دهنده

برای اجرای قیرگونی ساختمان، باید آن را با استفاده از حرارت دهنده، ذوب کرد.

لباس های ایمن

فردی که ساختمان را قیرگونی می کند، باید از لباس های ایمن استفاده کند. یعنی لباسی که نسوز بوده و به ویژه آستین آن در برار حرات و آتش، مقاوم می باشد.

قیرگونی خوب، چه ویژگی هایی دارد؟

قیرگونی ساختمان، باید بهترین کیفیت را داشته باشد تا بتوان از پوشش دهی خوب آن اطمینان کامل داشت. یک قیرگونی خوب، ضخامتی بین ۲ تا ۳ سانتی متر دارد. وزن آن به گونه ای است که سازه، تحمل آن را دارد. آهک و شفته آهکی در قیرگونی با کیفیت استفاده نشده است و ملات آن، سیمان است.

نکات مهم در نصب و اجرای قیرگونی

پیش از اجرای قیرگونی، باید لایه های آن متناسب با نوع سطح و رطوبتی که در معرض آن قرار دارد، تعیین شود. معمولا قیرگونی ها در سه شکل یک لایه، دولایه و سه لایه، تولید و نصب می شوند. در روش یک لایه، ابتدا بر روی سطح سیمان‌کاری شده و عاری از هرگونه رطوبت، شن و ماسه و یا اشیا دیگر، یک لایه قیر با ماله پخش می‌شود.

سپس گونی ها به شکل منظم، روی این لایه نصب می شوند. در صورت نیاز به لایه های بیشتر، لایه های بعدی قیر و گونی به همین ترتیب روی سطح کشیده می شوند. البته اجرای این مراحل، نیاز به تخصص و مهارت دارد؛ شما می توانید برای این منظور از همکاران ما در شرکت گام گستر کمک بگیرید.

 

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *