جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

پرایمر ایزوگام چیست؟

پرایمر ایزوگام، یکی از موادی است که برای زیرسازی سطح مورد استفاده قرار می گیرد. پرایمر کمک می کند که نصب ایزوگام راحت تر انجام شده و کیفیت عایق بندی، افزایش پیدا کند. این ماده از ترکیب قیر و پودرهای معدنی ویژه ساخته شده و به شکل مایع در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

نصاب ها برای استفاده از پرایمر ایزوگام، آن را با آب و بنزین رقیق میکنند تا کارایی بهتری داشته باشد. در مجموع، از پرایمر ایزوگام برای افزایش چسبندگی لایه ها استفاده می کنند تا کیفیت و دوام کار هم بیشتر شود. در ادامه به بررسی مشخصات پرایمر و مزایا و معایب آن می پردازیم.

پرایمر ایزوگام چه ویژگی هایی دارد؟

پرایمر به عنوان یک حلال و ماده کمک برای زیرسازی ایزوگام استفاده می شود. این ماده به رنگ مشکی مایل به قهوه ای تولید شده و به شکل مایع، نگهداری می شود. وزن پرایمر ایزوگام، کمی بیشتر از یک کیلوگرم است و در هوای آفتابی، بعد از حدود ۱۲ ساعت خشک می شود. پرایمر در برابر سرما تا منفی ۵ درجه زیر صفر و در گرما تا ۹۰ درجه‌ سانتی‌ گراد مقاومت دارد و قدرت چسبندگی لایه های ایزوگام را به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

مزایای استفاده از پرایمر در زیرسازی ایزوگام

استفاده از پرایمر ایزوگام، مزایای زیادی دارد که یکی از آنها، افزایش کیفیت عملکرد لایه های این عایق است. مقاومت این ماده در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب، پس از خشک شدن بسیار بالاست. همچنین پرایمر، در مقابل اسیدها و بازها مقاومت بسیار زیادی داشته و از نظر زیست محیطی هم فاقد هرنوع آلودگی است. غیرقابل اشتعال است و خطری برای نصاب ایجاد نمی کند. از طرفی برای استفاده از پرایمر، نیازی به شعله و حرارت نیست؛ در هر دمایی می توان از پرایمر استفاده کرد.

پرایمر ایزوگام

کاربردهای پرایمر ایزوگام

علاوه بر زیرسازی ایزولاسیون، پرایمر ایزوگام کاربردهای دیگری هم دار. این ماده برای محافظت از بتن‌ هایی که قرار است با خاک مدفون ‌شوند، گزینه بسیار مناسبی است. همچنین برای عایق کاری سطوح مختلف مانند پی ساختمان، دیوارها، سرویس‌های بهداشتی و حمام، استخر، پارکینگ، کانال‌های آب‌رسانی، انبارها، پل‌ها و … از پرایمر استفاده می شود.

در محیط ‌های بسیار آلوده برای حفاظت از سطوح آجری در برابر نمک، پرایمر عملکرد بسیار خوبی دارد. کاربرد دیگر پرایمر ایزوگام، در ترکیب با ماسه به عنوان آسفالت سرد یا پیش ‌ساخته است. از همه مهم تر، پرایمر برای افزایش چسبندگی و بهبود عملکرد ایزوگام به سطوح مختلف، استفاده می شود.

انواع پرایمر ایزوگام

پرایمر ایزوگام در انواع مختلف پرایمر آبی، پرایمر بنزینی و پرایمر قیری وجود دارد که هریک کاربری خاص خود را دارند. البته خاصیت چسبندگی در تمام این مدل ها وجود دارد.

پرایمر آبی

پرایمر آبی، با آب حل می شود و نیازی به بنزین ندارد. این نوع پرایمر ایزوگام، مقاومت عایق را افزایش می دهد تا برای مدت طولانی تری قابل استفاده باشد.

پرایمر بنزینی

نوع دیگری از پرایمر ایزوگام است که برای حل کردن آن، حتما باید از بنزین و دیگر مشتقات نفتی استفاده شود. این مدل، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، محافظت از لوله های سیمانی و فلزی در برابر خوردگی و فرسودگی کاربرد دارد.

پرایمر قیری

از این نوع پرایمر ایزوگام، بیشتر برای آسفالت کاری استفاده می ‌شود. پرایمر قیری بر پایه قیر و پودرهای معدنی مخصوص ساخته می شود. نقطه قوت این مدل این است که در آب قابل حل است. البته برای افزایش چسبندگی در سطوح بتونی، آجری، آسفالت و دیگر مصالح ساختمانی هم بسیار مناسب است.

 

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *