جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

افزایش طول عمر ایزوگام

در میان عایق های رطوبتی که برای عایق بندی ساختمان و انواع سطوح به کار برده می شود، ایزوگام محبوب ترین نوع است. اگرچه طول عمر این عایق در مقایسه با قیرگونی پشت بام و … بیشتر است، اما پس از مدتی روند فرسودگی آن شروع می شود. ایزوگام همواره در معرض تابش نور آفتاب و بارندگی برف و باران قرار دارد و به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی آن بالاست. وجود اشیاء تیز و اجسام سنگین هم روند فرسایشی این عایق را تسریع می کند. با این حال روشهایی برای افزایش طول عمر ایزوگام وجود دارد. در ادامه با کارشناسان شرکت گام گستر همراه شوید تا کاربردی ترین ترفندها و روشها را برای افزایش عمر ایزوگام بشناسید.

افزایش طول عمر ایزوگام

عوامل تاثیرگذار بر افزایش عمر ایزوگام

کیفیت ایزوگام

مهم ترین فاکتور تعیین کننده عمر کاری ایزوگام، کیفیت ساخت آن است. هرچه کیفیت مواد و متریال به کار رفته در ساختار ایزوگام بالاتر باشد، مدت زمان بیشتری می توان از این عایق استفاده کرد.

سازگاری ایزوگام با اقلیم و آب و هوا

اگر ایزوگام مورد استفاده با آب و هوا و اقلیم منطقه سازگاری و تناسب نداشته باشد، بسیار زودتر از حالت طبیعی در سراشیبی خرابی و فرسودگی می افتد. بنابراین برای افزایش طول عمر ایزوگام بهتر است نمونه هایی را انتخاب کنید که مناسب آب و هوای محل زندگی شما هستند.

شرایط نصب ایزوگام

فاکتور تاثیرگذار دیگر در افزایش عمر ایزوگام، شرایط نصب آن است. نصب ایزوگام بهتر است در روزهای گرم و آفتابی انجام شود تا سطح مورد نظر فاقد هرگونه رطوبت باشد. قبل از اجرای ایزوگام باید فرایند زیرسازی به درستی و بدون هیچ نقص و ایرادی انجام شود تا لایه ها به بهترین شکل نصب شوند. در مجموع بهتر است نصاب ایزوگام نسبت به اجرای این عایق بندی اقدام کند تا همه مراحل به شکل درست و بی نقص انجام شوند.

نگهداری صحیح

یکی دیگر از مهمترین عوامل اثرگذار در طول عمر ایزوگام، نگهداری درست پس از اجرای آن است. به هیچ عنوان اجازه ندهید که اشیای نوک تیز با ایزوگام برخورد داشته باشند. قرار گرفتن اجسام سنگین بر روی عایق سبب آسیب رسیدن به آن شده و به مرور، لایه ها دیگر عملکرد درست قبل را نخواهند داشت. برای قرارگیری اجسامی مثل پایه کولر و … هم بهتر است که از پایه های مخصوص استفاده کنید.

مراقبت از ایزوگام بعد از نصب

در اینجا قصد داریم تا نکاتی را برای مراقبت از ایزوگام بعد از نصب آن برای شما عزیزان شرح دهیم.

  • به طور دوره‌ ای، پشت بام منزلتان را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. این بررسی‌ ها بخصوص در ماه‌‌هایی مانند شهریور، دی و اسفند مهم است. چرا که باد و طوفان می‌‌توانند زباله‌‌ها را به پشت‌بام بیاورند و ناودان‌‌ها و راه‌‌های آبی را مسدود کنند. این مسدودی‌‌ها می‌‌توانند منجر به تجمع آب و سنگینی سقف شوند و احتمال نفوذ آب را در این قسمت‌‌ها افزایش دهند.
  • هنگامی که پشت‌بام منزلتان را ایزوگام می‌‌کنید، باید از قدم‌‌زدن با کفش‌‌های تیز و سنگین بر روی آن خودداری کنید تا ایزوگام خراب نشود. همچنین باید از رفت و آمد بی‌ مورد بر روی بام و ایزوگام در روزهای یخبندان نیز پرهیز کنید.
  • برای بازبینی ناودان‌ ها و راه‌ های آب و همچنین انجام کار های دیگری مانند نصب کولرها، از دمپایی‌‌های نرم استفاده کنید. از قرار دادن اشیاء تیز و سنگین بر روی سطوح عایق کاری شده نیز باید پرهیز کرد.
  • در صورتی که مجبور به نصب کولر در پشت بام هستید، از پایه‌‌های پهن و یا قرار دادن پایه‌‌ها بر روی کاشی یا سرامیک استفاده کنید تا از خراب شدن لایه ایزوگام جلوگیری نمایید. همچنین باید از ریختن مصالح ساختمانی و سنگ‌ ریزه‌‌ها بر روی ایزوگام جلوگیری نمود.
  • در حمام و سرویس‌‌های بهداشتی نیز باید بعد از نصب ایزوگام، کف آن محل را با لایه مقاوم سیمان پوشانید. سرامیک دیوارها و کف را هم حتما بچسبانید تا از آسیب به ایزوگام جلوگیری شود.
  • همچنین باید از نگهداری مواد اشتعال‌‌زایی همچون بنزین و نفت در پشت‌بام خودداری نمایید.
  • نگهداری پرندگانی مانند کبوترها می‌‌تواند باعث خرابی ایزوگام شود. بنابراین باید از تمیز نگه‌داشتن پشت‌بام و جلوگیری از تجمع فضولات پرندگان اطمینان حاصل کنید.

روش مراقبت در انواع مختلف ایزوگام

بعد از عملیات عایق کاری، ایزوگام‌ های فویل دار به مراقبت و توجه بیشتری نسبت به ایزوگام‌ های معمولی نیاز دارند. در صورتی که لایه رویی این ایزوگام‌ ها دچار خراش یا سوراخ شود، آب می‌ تواند بین فویل ایزوگام نفوذ کرده و در این فضا محبوس شده و در طولانی مدت به آن نفوذ کند. همچنین در صورت یخ زدن، ممکن است باعث شکستن ایزوگام شود. توجه داشته باشید که این نوع ایزوگام‌ ها برای مناطق آفتابگیر طراحی شده‌ اند.

در روزهای بارانی، بادی و طوفانی، توصیه می شود که بام و ناودان‌ ها را به دقت بررسی کنید. در این شرایط، شاخه‌ ها و برگ‌ های درختان ممکن است باعث گرفتگی در راه ناودان‌ ها شوند. پس از نصب کامل ایزوگام، بهتر است روی آن را با استفاده از سرامیک یا کاشی پوشانده شود. این روش اخیراً در ساختمان‌ های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و به خوبی مشکلات مختلفی را حل کرده است. توجه به این نکات می‌ تواند به حفظ و بهینه‌ سازی عملکرد ایزوگام‌ های فویل دار کمک کند. این دستور العمل ها از جمله نکات اصولی و مهم برای مراقبت از ایزوگام بعد از نصب می باشد که نقش بسزایی در افزایش عمر مفید آن ها دارند.

اقداماتی برای افزایش عمر مفید ایزوگام

برای افزایش عمر ایزوگام، بد نیست که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اقداماتی همچون زیرسازی، تنظیم شیب و … باید به صورت کامل و با دقت انجام شوند.
  • برای نصب و اجرای ایزوگام تنها از نصاب های حرفه ای و باتجربه کمک بگیرید.
  • ترجیحا از مرغوب ترین نوع ایزوگام استفاده کنید و برندهای معتبر و شناخته شده را خریداری نمایید.

چه چیزی ایزوگام را خراب می کند؟

حالا که با روشهای افزایش عمر ایزوگام آشنا شدید، بد نیست بدانید که چه عواملی موجب خرابی این عایق و کاهش عمر مفید آن می شوند. نصب نادرست، مهم ترین عاملی است که موجب خرابی ایزوگام و کنده شدن لایه های آن می شود. اگر کولر نشتی داشته باشد و به صورت مداوم روی فویل و لایه های ایزوگام آب بریزد، عمر لایه ها کاهش پیدا می کند.

وارد شدن ضربه، ایجاد سوراخ و پاره شدن لایه ها و قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن هم دیگر دلایل خرابی ایزوگام به شمار می روند. در چنین شرایطی باید به فکر تعمیر ایزوگام باشید. البته گاهی لایه ها به طور کامل از بین می روند و راهی جز کندن ایزوگام قدیمی و جایگزن کردن ایزوگام جدید نیست.

عمر مفید ایزوگام چقدر است؟

اگرچه امکان افزایش عمر ایزوگام وجود دارد، اما مدت زمان کارکرد این عایق مشخص است. اگر نصب ایزوگام به درستی انجام شده و از آن به خوبی نگهداری شود، می تواند بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال به خوبی کار ایزولاسیون را انجام دهد.

بنابراین می توان گفت که عمر مفید ایزوگام، چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. شرایط محیطی، نوع ایزوگام و مراقبت های بعد از نصب تعیین می کنند که عایق رطوبتی پشت بام منزل یا محل کار شما ۱۰ سال عمر کند یا ایزولاسیون را تا ۱۵ سال بدون هیچ ایرادی انجام دهد.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *