جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

ایزوگام را تعمیر کنیم یا تعویض؟

در زمینه ی عایق کاری سطوح گوناگون، همواره پس از گذشت مدت مشخصی از عمر عایق کاری، ایزوگام مورد نظر به دلیل خرابی هایی که در سطح آن ایجاد می شود، نیاز به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن پیدا می کند. عمر مفید تمامی انواع ایزوگام در حدود ۱۵ سال است. اما در برخی مواقع به دلیل تأثیر عوامل خاجی بر آن ها و بروز مشکلاتی مانند ایجاد سوراخ و یا آسیب توسط یک جسم خارجی در سطح آن ها و یا حتی آسیب های ناشی از عدم نصب صحیح ایزوگام، عمر مفید آن ها کاهش می یابد. البته باید توجه داشته باشید که زمان تعویض ایزوگام یا تعمیر آن تا حدودی به محل نصب آن، مانند پشت بام یا سرویس بهداشتی نیز بستگی دارد.

قانون کلی نیز به این صورت است که در صورت بروز نشتی و نفوذ رطوبت در هر قسمت از ایزوگام، باید به فکر تعویض این ایزوگام و یا تعمیر آن بود، به طوری که حتی اگر حدود ۱۰ سال از زمان استفاده از ایزوگام نیز بگذرد، بهتر است هر سال ظاهر آن را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود مشکل، در صدد رفع آن برآمد و برای این که بدانید تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن، باید پس از بررسی دقیق سطح ایزوگام، با توجه به نوع آسیب به وجود آمده، یکی از این دو روش را انتخاب نمود؛ که در این مقاله به بررسی هر یک از این روش ها می پردازیم.

علائم نیاز به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن

در صورتی که مدت زیادی از عمر ایزوگام گذشته باشد و حتی دارای علائم نشتی و نفوذ رطوبت هم نباشد، باید سطح ایزوگام و ظاهر آن بررسی گردد؛ دلیل این امر نیز آن است که ممکن است به دلیل افت کیفیتی که در گذر زمان در آن ایجاد می شود، ایزوگام مورد نظر نیاز به لکه گیری و یا حتی تعویض داشته باشد. البته این مسئله بیشتر در مورد ایزوگام پشت بام که همیشه تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد، به وجود می آید.

اما در برخی مواقع حتی با وجود این که عایق کاری مورد نظر تازه نصب شده است و مدت زیادی از زمان نصب آن نگذشته است، ممکن است ایزوگام مورد نظر به دلایل مختلفی از جمله برخورد اشیاء تیز به سطح آن یا قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن و گاهی به دلیل مشکلات ناشی از معایب نصب، دچار نشتی و نفوذ رطوبت گردد. در صورتی که با هر یک از این مشکلات مواجه شدید، سطح ایزوگام را از لحاظ ظاهری بررسی نموده و با توجه به مواردی که در ادامه ذکر می شود، نسبت به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن، اقدام کنید.

۱) ترک خوردگی

مشکل ترک خوردگی در سطح ایزوگام عمدتا در مورد ایزوگام پشت بام اتفاق می افتد و ناشی از تبخیر مواد فرار نفتی به کار رفته در این عایق رطوبتی می باشد که برای حل این مشکل، می‌ توان از روش ترمیم یا تعویض ایزوگام استفاده کرد.

۲) چروکیدگی

مشکل چروکیدگی در سطح ایزوگام از جمله مشکلات ایجاد شده ناشی از معایب نصب ایزوگام می باشد که بیشتر به دلیل کم بودن حرارت مشعل در هنگام نصب و راه اندازی ایزوگام اتفاق می‌ افتد که در صورت ایجاد این مشکل، جهت رفع آن، بهتر است از روش تعویض ایزوگام استفاده کرد. اما بسته به مساحت و ابعاد چروکیدگی ایجاد شده، در صورت محدود بودن قسمت خرابی ها، می‌توان از روش ترمیم نیز استفاده کرد اما به منظور ترمیم ایزوگام در این شرایط، حتما باید بخش چروکیده کاملاً برداشته شود.

۳) تاول

مشکل ایجاد تاول در سطح ایزوگام نیز از جمله آسیب های ناشی از معایب زمان نصب و اجرای ایزوگام می باشد. به این ترتیب که اگر سطح زیر ایزوگام در هنگام اجرای عایق کاری، کاملا خشک نباشد، در سطح کار تاول ایجاد می شود. در مورد این مشکل نیز، راه حل پیشنهادی تعویض ایزوگام است. اما مورد این مشکل هم، در صورتی که سطح آسیب دیده کم و محدود باشد، می‌توان از روش ترمیم ایزوگام نیز تنها برای بخش آسیب دیده استفاده کرد.

۴) پوسیدگی

پوسیدگی و کهنگی سطح ایزوگام از جمله آسیب هایی است که با گذشت زمان در سطح ایزوگام ایجاد می شود که برای رفع علائم و مشکلات ناشی از این آسیب، ایزوگام مورد نظر باید به طور کلی تعویض گردد.

مزایا و معایب ترمیم ایزوگام کدامند؟

در این بخش به مزایا و معایب ترمیم ایزوگام نسبت به تعویض آن می پردازیم. یکی از مزایای مهم و اصلی ترمیم ایزوگام نسبت به تعویض آن، هزینه ی کمتر ترمیم ایزوگام نسبت به تعویض کلی ایزوگام است. اما از جمله معایب ترمیم ایزوگام نیز این است که به دلیل این که مدتی از عمر ایزوگام گذشته است، ممکن است حتی با وجود تعمیر قسمت های آسیب دیده، پس از مدت کوتاهی مجددا در قسمت های دیگر دچار خرابی های زود هنگام شود. از معایب دیگر تعمیر ایزوگام نیز این است که در صورتی که ترمیم ایزوگام به درستی انجام نشود، احتمال کنده شدن لایه های ایزوگام در قسمت های ترمیم شده و در نتیجه نشت رطوبت از این قسمت ها، وجود خواهد داشت. از طرف دیگر در این روش، تعمیر ایزوگام و نصب لایه های اضافی در قسمت های آسیب دیده، موجب تحمیل بار اضافی نیز به ساختمان می گردد.

مزایا و معایب تعویض ایزوگام

تعویض ایزوگام نیز در مقایسه با روش ترمیم آن دارای مزایا و معایبی است که برخی از آن ها عبارتند از:

از جمله مهم ترین مزایای تعویض ایزوگام، می توان به وارد نشدن بار اضافی به ساختمان اشاره کرد. علاوه بر این، در روش تعویض ایزوگام، پس از برداشتن لایه ی ایزوگام قدیمی، امکان بررسی وضعیت زیرسازی و همچنین شیب سطح مورد نظر نیز وجود خواهد داشت اما باید توجه داشته باشید که در این روش، به دلیل کندن لایه های قبلی و اجرای زیرسازی جدید، هزینه ها نسبت به روش ترمیم ایزوگام بالاتر می باشد. بنابراین به نوعی می توتن گفت که هزینه ی بیشتر و همچنین طولانی تر شدن زمان نصب از جمله معایب روش تعویض ایزوگام می باشند.

روش ترمیم ایزوگام

برای انتخاب این که ترمیم ایزوگام بهتر است یا تعویض آن، در صورتی که پس از بررسی وضعیت ایزوگام آسیب دیده، تصمیم به ترمیم ایزوگام گرفته شود، حتما باید برای ترمیم ایزوگام، شرایط و ویژگی‌ های خاصی در نظر گرفته شوند؛ از جمله این که باید توجه شود که سقف مورد نظر دارای شیب استاندارد باشد و علاوه بر این لایه‌ های ایزوگام قبلی نیز چسبندگی لازم را داشته باشند و از سطح مورد نظر جدا نشده باشند. یک نکته ی قابل توجه دیگر نیز این است که سطح ایزوگام قبلی باید کاملا صاف و خشک باشد. در صورت وجود تمامی این شرایط، ترمیم ایزوگام باید با رعایت تمامی اصول و قواعد مورد نیاز، توسط ایزوگام کارهای با تجربه و متخصص انجام گیرد.

۱) برای ترمیم ترک خوردگی ایزوگام، پس از بررسی شرایط مورد نظر، می‌ توان از ماستیک و چسب ایزوگام استفاده کرد و یا یک لایه ایزوگام جدیپ بر روی ایزوگام قدیمیآن چسبان۲) همانطور که گفته شد، در هنگام ترمیم چروکیدگی ایزوگام، قسمت هایی که دچار چروکیدگی شده اند باید کاملا برداشته شوند و یا این که باید با حرارت باز شده و سپس لایه ی جدید بر روی آن‌ ها چسبانده شود.

۳) برای ترمیم تاول نیز ابتدا باید تاول‌ ها کاملا بریده شوند و پس از برداشتن تاول ها و اجرای زیرسازی های لازم، نسبت به ترمیم ایزوگام اقدام گردد.

۴) حتما باید توجه داشته باشید که در مورد تمامی این آسیب دیدگی ها، ترمیم و لکه گیری ایزوگام در سطح مورد نظر، تنها درصورتی امکان پذیر است که آسیب ایجاد شده، تنها یک قسمت محدود از ایزوگام را شامل شود و به صورت وسیع در قسمت های مختلف ایزوگام وجود نداشته باشد؛ چرا که در غیر این صورت ایزوگام نورد نظر باید به طور کامل تعویض گردد.

روش تعویض کلی ایزوگام آسیب دیده

در پاسخ به این سؤال که تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن، ممکن است که پس از بررسی کلی شرایط ایزوگام، به این نتیجه برسید که تعویض ایزوگام مناسب تر است و نتیجه ی بهتری را برای عایق کاری مورد نظر در بر خواهد داشت؛ در چنین شرایطی توجه داشته باشید که به منظور تعویض کلی ایزوگام، ابتدا باید ایزوگام قبلی حرارت داده شود تا قیر موجود در آن ذوب شود، به این ترتیب با ذوب شدن قیر، ایزوگام قدیمی از سقف جدا خواهد شد، اما در صورت جدا نشدن، برای کندن ایزوگام قبلی به تجهیزات خاصی نیاز می باشد و پس از جدا کردن ایزوگام قدیمی از پشت بام ساختمان، در مرحله اول باید تمامی آسیب‌ های ایجاد شده بر روی سقف با استفاده از خمیر پرایمر و چسب ماستیک رفع گردند و در مرحله ی بعدی باید ایزوگام جدید به صورت کاملا اصولی و استاندارد، توسط ایزوگام کار مجرب بر روی سطح نصب گردد.

تعویض ایزوگام یا ترمیم آن توسط ایزوگام کار مجرب

بر اساس توصیه ی کارشناسان و متخصصان با تجربه ی ما در مجموعه ی گام گستر، در صورتی که مدت زمان زیادی از نصب ایزوگام می‌ گذرد و بررسی وضعیت کلی ایزوگام نشان می دهد که ایزوگام مورد نظر، کیفیت و کارایی خود را از دست داده است؛ بهتر است این ایزوگام به طور کلی تعویض شود.

اما در صورتی که مدت کوتاهی از نصب ایزوگام می‌ گذرد و تنها در بخش‌ های محدودی از ایزوگام علائم آسیب هایی از جمله ترک خوردگی، تاول و … دیده می‌ شود، بهتر است این ایزوگام به جای تعویض کلی، تنها در بخش های آسیب دیده ترمیم شود. اما توجه داشته باشید که حتی با وجود گذشت مدت کوتاهی از نصب ایزوگام، در صورتی که این آسیب دیدگی ها به صورت وسیع، در بیشتر قسمت های ایزوگام وجود داشته باشند، بهتر است ایزوگام مورد نظر تعویض شود.

به دلیل حساسیت هایی که کار ترمیم و تعویض دارد، همواره باید تعمیر و یا تعویض آن به یک مجموعه ی با تجربه مانند گام گستر سپرده شود تا بتوانند با کمترین هزینه، کارایی ایزوگام مورد نظر را به بالاترین سطح ممکن برسانند. این مجموعه موفق با در اختیار داشتن مجرب ترین و متخصص ترین ایزوگام کارهای تهران و کرج، در کوتاه ترین زمان، انواع تعمیرات ایزوگام را در تمامی مناطق تهران و کرج با بهترین شکل ممکن و کاملا به صورت مقرون به صرفه برای شما اجرا خواهند کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *