جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

روش های زیرسازی ایزوگام

ایزوگام به عنوان یک عایق نسبتا ارزان و البته کارآمد، محبوب ترین و پر استفاده ترین عایق رطوبتی برای انواع سطوح به شمار می رود. آنچه می تواند فرایند نصب ایزوگام را ساده تر کرده و ماندگاری آن را افزایش دهد، زیرسازی درست و اصولی است. چنانچه مرحله زیرسازی به شکل درست و کامل انجام نشود، عمر مفید لایه ها کاهش یافته و به زودی از جا کنده می شوند.

در این مقاله به همراه کارشناسان شرکت گام گستر، روش های زیرسازی ایزوگام را معرفی می کنیم. زیرسازی با توجه به سطح ممکن است به شکل متفاوتی انجام شود؛ اما در هر صورت باید آن را مهم ترین مرحله نصب و اجرای ایزوگام به شمار آورد و بیشترین دقت را در انجام آن به کار بست.

روش های زیرسازی ایزوگام

شرایط اجرای زیرسازی ایزوگام

بسیار مهم است که زیرسازی ایزوگام درست و کامل انجام شود. پیش از اجرای هریک از روش های زیرسازی ایزوگام، باید شرایط ویژه ای برای این منظور فراهم شود تا کیفیت کار افزایش پیدا کرده و به تبع آن، بتوان انتظار کارکرد بهتر و بیشتری را از این عایق داشت. به عنوان مثال، محل نصب ایزوگام باید کاملا تمیز و خشک شود.

پسماندهای قدیمی باید به درستی تمیز شوند و محل کاملا خشک و بدون رطوبت باشد. به این ترتیب چسبندگی لایه ها افزایش پیدا می کند و احتمال کمتری دارد که شاهد کنده شدن لایه ها و یا خرابی آنها به مرور زمان باشید. سطح مورد نظر باید کاملا صاف و یکدست باشد و ترک های موجود در آن برطرف شوند. هرگونه چربی های نفتی و روغنی، سنگریزه و خاک و یا پلیسه های سیمانی باید به طور کامل جمع آوری شوند.

انواع روش های زیرسازی ایزوگام

استفاده از قیر زیر ایزوگام

یکی از رایج ترین روش های زیرسازی ایزوگام که کارشناسان ما در شرکت گام گستر نیز از آن استفاده می کنند، استفاده از قیر است. قیرکشی زیر ایزوگام، قدرت چسبندگی ایزوگام به سطح را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین در این روش، سطح به خوبی آب بندی می شود تا آمادگی بیشتری برای چسبیدن لایه ها داشته باشد. درواقع قیر میزان سرما و گرما را نیز کنترل کرده و از این طریق، موجب محافظت از ایزوگام و ماندگاری بیشتر آن خواهد شد.

استفاده از سیمان برای ایجاد سطح صاف

یکی دیگر از روش های زیرسازی ایزوگام، در شرایطی استفاده می شود که نیاز به صاف کردن سطح مورد نظر باشد. مثلا وقتی سطح پشت بام دارای ناهمواری، ناصافی و ترک های بزرگتر از یک سانتی متر باشد، نصاب های شرکت گام گستر از سیمان برای زیرسازی ایزوگام استفاده می کنند.

همچنین در صورت نیاز به ایزوگام کردن سطوح شیب دار، شیروانی و ایرانیت هم از سیمان برای زیرسازی اولیه اسفتاده می شود. برای این که سیمان به سطح نچسبد هم می توان از یک روکش مانند توری مرغی ( فلزی یا پلاستیکی ) بر روی سیمان استفاده کرد.

استفاده از قیر زیر ایزوگام

پرایمر ایزوگام

پرایمر هم یکی دیگر از روش های زیرسازی ایزوگام است که کاربرد زیادی در این زمینه دارد. پرایمر ایزوگام ماده ای است که علاوه بر چسبندگی بیشتر، امکان حذف ناهمواری های سطحی را فراهم می کند. درواقع نصاب های حرفه ای برای افزایش کیفیت لایه ها از پرایمر ایزوگام استفاده می کنند.

چسب ایزوگام

به عنوان آخرین روش زیرسازی ایزوگام باید به چسب ایزوگام اشاره کنیم. گاهی پیش می آید که سطح مورد نظر، شرایط لازم برای نصب ایزوگام را نداشته باشد. مثلا ممکن است سطح زاویه دار باشد و یا خود لایه ها به دلیل کیفیت پایین، فاقد چسبندگی لازم باشند. در این صورت از چسب برای زیرسازی ایزوگام استفاده می شود تا چسبندگی مورد نیاز فراهم شده و لایه ها به خوبی به سطح پشت بام یا هر سطح دیگری بچسبند.

در زیر سازی ایزوگام پشت‌ بام‌ ها یکی از نکات مهم، پر کردن ترک‌ های درشت و همچنین زیر سازی یا تسطیح سطح مورد نظر با ملات ماسه و سیمان (بتن) به ضخامت حداقل سه سانتی متر در یک لایه با شیب ۲ درصد و یا سیمان و پوکه معدنی است که شامل ۳۵ درصد سیمان و ۶۵ درصد پوکه معدنی می باشد که ضخامت سیمان و پوکه معدنی باید حداکثر سه سانتی متر در سه لایه با شیب ۲ درصدی باشد.

در صورتی که پس از انجام زیرسازی ایزوگام، اجازه داده نشود تا زیرسازی کاملا خشک شود، رطوبت باقی مانده بر روی سطح پشت بام سبب می شود تا زمانی که دمای هوا بالا می رود، رطوبت زیر ایزوگام تبخیر شود و در نتیجه هوا به زیر ایزوگام نفوذ می کند و در نهایت همین امر سبب می شود تا ایزوگام به مرور زمان چسبندگی خود را از دست داده و از سقف جدا گردد.

به طور کلی اگر در فصولی که هوا رطوبت دارد و یا سطح پشت بام خیس است و نم دارد، اقدام به اجرای ایزوگام شود، نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت. چرا که اگر سطح پشت بام خیس و مرطوب باشد، همین امر سبب می شود تا ایزوگام به خوبی به سطح پشت بام نچسبد و زمانی که ایزوگام به خوبی به سطح پشت بام نچسبد، بین لایه های ایزوگام شکاف ایجاد می شود و رطوبت به سطح داخلی ایزوگام نفوذ می کند، در نتیجه موجب نم زدن سقف و نمای داخلی ساختمان می گردد.

زمان خشک شدن ایزوگام به آب و هوا و همچنین شرایط محیط یعنی سردی و گرمی محیط بستگی دارد، امکان دارد در جاهایی از پشت بام که در سایه قرار دارند، ایزوگام زود تر خشک شود. اما به هیچ عنوان نباید قبل از خشک شد عایق رطوبتی کولرها و دیش ها در سطح پشت بام قرار داده شوند. در صورت عجله داشتن نیز می توان با آب سطح پشت بام و سقف را شستو شو داد تا زمان خشک شدن زودتر انجام شود.

در صورت عادی و هوای معتدل معمولا در حدود ۲۴ ساعت زمان نیاز است که ایزوگام نصب شده در پشت بام های تهران و کرج خشک شود. باید توجه داشت که بعد از خشک شدن ایزوگام، باید در حفظ و نگه داری آن کوشا بود، چرا که نمايندگی نصب ایزوگام هیچ گونه مسولیتی در مورد صدمه دیدن پوشش پشت بام پس از اتمام مراحل نصب ندارد؛ اما شرکت گام گستر برای جلب رضایت مشتریان خود، پس نصب و اجرای ایزوگام در تمامی مناطق تهران و کرج، به مشتریان خود، خدمات پس از فروش نیز ارائه می دهد.

زیرسازی ایزوگام در انواع سطوح

روش های زیرسازی ایزوگام تا حد زیادی به نوع سطح بستگی دارند. رایج ترین سطوح برای ایزوگام کشی عبارتند از:

سطوح موزاییکی

برای زیرسازی ایزوگام در سطوح موزاییکی، معمولا سطح با دوغاب سیمانی پوشانده می شود. پس از آن هم پرایمر بنزینی روی سطح ریخته می شود تا همه چیز درست و اصولی باشد.

سطوح سیمانی

یکی دیگر از روش های زیر سازی ایزوگام مربوط به سطوح سیمانی است. برای اجرای ایزوگام روی سیمان معمولا از پرایمر بنزینی و یا قیرکشی به عنوان زیرساز استفاده می شود.

سطوح آسفالتی

پرایمر آبی بهترین پوشش برای زیرسازی سطوح آسفالتی است و بیشتر نصاب ها از این ماده برای زیرسازی ایزوگام در سطوح آسفالتی استفاده می کنند.

سطوح بتنی

برای زیرسازی ایزوگام در سطوح بتونی هم بهتر است از قیرکشی زیر ایزوگام استفاده شود.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *